Zapiski z Chin » Chiny » 395 tysiÄ™cy PLN za życie
395 tysięcy PLN za życie
MinÄ…Å‚ ponad miesiÄ…c od tragicznego wypadku, kiedy to 23 lipca o godzinie 8.30 wieczorem w wyniku kolizji dwóch pociÄ…gów dużych prÄ™dkoÅ›ci w mieÅ›cie Wenzhou zginęło 40 osób (w tym dwoje obcokrajowców: WÅ‚oszka i Chinka – obywatelka USA), rannych zaÅ› zostaÅ‚o 191 osób.
Jedną z przyczyn wypadku było uderzenie pioruna w pociąg, który stracił zasilanie i nie wyjechał na czas ze stacji. Drugą przyczyną był fakt, iż zdarzenie to nie zostało wychwycone przez personel stacji kolejowej.
Na skutek tych wydarzeÅ„ pociÄ…g jadÄ…cy z tyÅ‚u nie zostaÅ‚ poinformowany o problemie i gdy maszynista nagle zobaczyÅ‚ przed sobÄ… pociÄ…g, byÅ‚o już za późno na unikniÄ™cie zderzenia – zdążyÅ‚ jedynie zaciÄ…gnąć hamulec awaryjny. PrÄ™dkość z jakÄ… poruszaÅ‚ siÄ™ pociÄ…g spowodowaÅ‚a, że cztery pierwsze wagony pociÄ…gu po uderzeniu wypadÅ‚y z torów, spadajÄ…c z 15m wiaduktu, zaÅ› z pociÄ…gu który zostaÅ‚ uderzony, dwa ostatnie wagony wypadÅ‚y z torów.
Źródło: http://news.sina.com.cn/c/2011-07-23/233622865102.shtml
——
Chiny pogrążyły się w żałobie, szybko też pojawiły się decyzje personalne i zmiany regulacji dotyczących kolei dużych prędkości. I tak już dwa dni po katastrofie (25 lipca) zwolnionych zostało 3 wysokich rangą urzędników Ministerstwa Kolejnictwa.
Zmieniono także regulacje dotyczÄ…ce prÄ™dkoÅ›ci z jakÄ… poruszać siÄ™ bÄ™dÄ… pociagi. I tak pociÄ…gi poruszajÄ…ce siÄ™ z prÄ™dkoÅ›cia 350 km – bÄ™dÄ… siÄ™ teraz poruszać z maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›cia 300 km/h (np poÅ‚Ä…czenie Szanghaj – Hangzhou), te jeżdzÄ…ce do tej pory z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 250 km/h – 200 km/h (np poÅ‚Ä…czenie Szanghaj – Pekin, Hefei – Nankin). Te zaÅ›, jeżdzÄ…ce do tej pory z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 200km/h, bÄ™dÄ… jeździć z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 160 km/h. Z racji na wydÅ‚użony czas podróży, zmniejszeniu o 5% ulegnÄ… także ceny biletów na tychże liniach.
Dodatkowo rozpoczÄ™to ogólnokrajowÄ… akcjÄ™ sprawdzania bezpieczeÅ„stwa trakcji dużych prÄ™dkoÅ›ci – tych bÄ™dÄ…cych już w użyciu, jak i tych bÄ™dÄ…cych na etapie budowy.
Przy okazji tego wypadku ze zdwojoną siła powróciły na forum publicznym głosy, że Chiny nie powinny skupiać się na budowie szybkich (ale i drogich) kolei dużych prędkości, tylko skupić się na budowie i rozbudowie ogólnodostępnych połączeń, na których bilety będzie stać przeciętnych ludzi.
Chińczycy zainteresowali się także kwestią odpowiedzialności finansowej Ministerstwa Kolejnictwa i wysokością odszkodowania dla rodzin ofiar. Przypomniano, że zgodnie z obowiązującymi wciąż starymi regulacjami, maksymalna kwota odszkodowania w przypadku śmierci na skutek wypadku kolejowego to 20 tysięcy RMB (ok 8 tys PLN). Kwota ta dzisiaj jest kwotą śmieszną, czemu zresztą licznie komentujący Chińczycy dali wyraz. Ministerstwo Kolejnictwa najpierw więc podwyższyło kwotę odszkodowania do sumy 500.000 RMB (ok. 216 tys PLN), by po licznych głosach niezadowolenia opinii publicznej podnieść kwotę odszkodowania (kwota obejmuje odszkodowanie, pokrycie kosztów pochówku oraz pomoc dla dzieci zmarłych) do sumy 915 tysięcy RMB (ok. 395 tysięcy PLN).
Wpis z kategorii: Chiny · Tagi: Beijing, blog o Azji, blog o Chinach, China, Chiny, ile warte jest życie w Chinach, Pekin, Polacy w Chinach, Shanghai, Szanghaj, Wenzhou, Wojtek Szymczyk, wypadek kolejowy, zapiski z Chin, Zapiski z Panstwa Srodka
No cóż z zazdrością spoglądaliśmy na powstanie takiej szybkiej kolei. Pewnie jak zawsze zdecydował przypadek-i paradoksalnie przypomnieć trzeba nasz ostatni wypadek kolejowy. Jak porównać szybkość, to okazuje się, że to niekoniecznie o to zawsze chodzi, a decyduje tzw. czynnik ludzki.
A wartość życia ludzkiego i u nas jest mierzona bardzo różnie. Wystarczy poczytać komentarze w Internecie do ostatnich doniesieÅ„ o wypadku syna prominentnej osoby.ZresztÄ… w ogóle różne przypadki zwykÅ‚ych ludzi , o których czytamy sÄ… przyczynkiem do dyskusji o równych, równiejszych – ale to temat stary jak Å›wiat.
Stas – ano kolej w Chinach, nie liczÄ…c tego wypadku, sprawuje siÄ™ caÅ‚kiem nieźle (szczególnie zaÅ›, jeÅ›li porównamy do naszej kolei).
Chińska kolej jest stosunkowo punktualna, tylko jeden raz oczekiwany pociąg miał niewielkie opóźnienie.
Innym razem,jadÄ…c autobusem w prowincji Guang Xi, byliÅ›my Å›wiadkami tragicznego wypadku. “Mikrubusik” jadÄ…cy górzystÄ… drogÄ… na zakrÄ™cie zsunÄ…Å‚ siÄ™ do wÄ…wozu. WolÄ™ pominąć rozpaczliwy widok, który przyszÅ‚o mi oglÄ…dać.
Ja również podróżuje podobnymi “mikrobusikami”…ale staram siÄ™ nie myÅ›leć o tym co zÅ‚e mogÅ‚oby mi siÄ™ przydarzyć!
W Chinach kupując bilet autobusowy na dworcu doliczana jest opłata ubezpieczeniowa,jeśli wsiada się na trasie do autobusu taka opłata nie istnieje, podobnie również rzadko konduktor daje pasażerowi bilet. Pisząc te informacje mam na myśli sytuację w odległych kątach Chin!
Szerokiej drogi!
Pozdrowienia
No cóż, z dalekiej perspektywy mogÄ™ tylko napisać, że… nie spodziewaÅ‚em siÄ™ takiego obrotu sprawy. OczywiÅ›cie, że sÅ‚yszaÅ‚em o katastrofie, ale (nie wiem dlaczego) myÅ›laÅ‚em sobie, że w kraju, w którym jest tak wielu ludzi, i w którym (takie moje wrażenie – najwyraźniej bÅ‚Ä™dne) ludzkie życie nie byÅ‚o aż tak bardzo cenione sprawÄ™ “zamiecie siÄ™ pod dywan”.
Szczególnie zaś zrobiło na mnie wrażenie to, że pod naciskami opini publicznej coś się jeszcze w tej sprawie zmieniło (wysokość odszkodowań). Czyżby jakieś wybory na choryzoncie? 🙂
Przykre jest tylko to, że w kraju nad WisÅ‚Ä…, nadal część takich zachowaÅ„ to jedynie pobożne życzenia (bo temat szybkiej kolei to przemilczÄ™ – choć podobno UE uznaÅ‚a ten projekt za priorytetowy, ale “nasi” gotowi i tak zaprzepaÅ›cić kolejnÄ… szansÄ™. RÄ™ce opadajÄ…).
Zhongguo – ja o chiÅ„skiej kolei mam jak najlepsze zdanie (i bynajmniej nie tylko przez pryzmat punktualnoÅ›ci). Być może wynika to z tego, że porównujÄ™ kolej chiÅ„skÄ… do polskiej 😉
Autobusami w Chinach też trochÄ™ pojeździÅ‚em, aczkolwiek zazwyczaj autokarami (choć i busami zdarzaÅ‚o siÄ™ jeździć). Z Szanghaju czÄ™sto tak wÅ‚aÅ›nie podróżujÄ™ (jeÅ›li mam np wypad do 3-4 godzin jazdy poza Szanghaj) z racji na wiÄ™cej poÅ‚aczeÅ„ niż np pociÄ…giem (np poÅ‚Ä…czenia Szanghaj – Ningbo z autokarami jadÄ…cymi z Dworca PoÅ‚udniowego niemal co 5 minut w godzinach ‘szczytu’). Ogólnie logistycznie wszystko jest Å›wietnie dograne. Jako ciekawostka – zdarzyÅ‚o mi siÄ™ już dwa razy, że na trasie Szanghaj – Ningbo popsuÅ‚ siÄ™ autokar (na przestrzeni dwóch ostatnich lat i sporej liczby takich wycieczek, żeby nie byÅ‚o, że dwa razy jechaÅ‚em i dwa razy siÄ™ autobus popsuÅ‚ 😉 ). Nie trzeba byÅ‚o czekać nawet pół godziny i pojawiaÅ‚ siÄ™ autokar zastÄ™pczy.
ZaÅ› co do ubezpieczenia autobusowego – jest w Szanghaju jako opcja, czyli można (ale nie trzeba) dopÅ‚acić przy kupnie biletu.
Pozdrawiam!
Maćku – tekst pisaÅ‚em trochÄ™ przekornie, bo spodziewaÅ‚em siÄ™, że wiÄ™kszość ludzi w naszym kraju nawet by do gÅ‚owy nie przyszÅ‚o, że można w Chinach wypÅ‚acić ludziom odszkodowania w takiej wysokoÅ›ci (patrz jak u nas traktowano w komentarzach rodziny ofiar ostatniej tragedii w SmoleÅ„sku, gdzie chciano niemal publicznie rozliczać wszystkie rodziny ofiar z tego, ile pieniÄ™dzy jako odszkodowanie otrzymajÄ…).
Z drugiej zaÅ› strony – to nie tak, że ofiary każdego wypadku w Chinach majÄ… szansÄ™ na tak duże odszkodowanie (choć muszÄ™ podkreÅ›lić, że wszystko idzie ku lepszemu). To byÅ‚ taki trochÄ™ wyjÄ…tkowy przypadek, bo raz, że dotyczyÅ‚ prestiżowego projektu (koleje wielkich prÄ™dkoÅ›ci), a dwa – osoby, które podróżujÄ… tymi pociÄ…gami, to (w wiÄ™kszoÅ›ci) chiÅ„ska klasa Å›rednia, która ma caÅ‚kiem sporÄ… siÅ‚Ä™ przebicia, wiÄ™c jeÅ›liby naprawdÄ™ miaÅ‚o stanąć na odszkodowaniu w wysokoÅ›ci 20 tysiÄ™cy RMB, to pewnie by siÄ™ ludzie oburzyli.
ZaÅ› co do wyborów – ależ Maćku jakie wybory? Chiny siÄ™ rozwijajÄ…, ludziom siÄ™ żyje coraz lepiej (jak rozmawiam ze starszymi ChiÅ„czykami, którzy pamiÄ™tajÄ… Chiny sprzed reform roku 1979 i mówiÄ… mi jak byÅ‚o, to bym pewnie nie uwierzyÅ‚, gdybym z różnych lektur nie wiedziaÅ‚ jak to byÅ‚o, zaÅ› z drugiej strony – gdybym teraz nie miaÅ‚ okazji każdego dnia oglÄ…dać, jak to tutaj wyglÄ…da).
Co do naszych zmagaÅ„ – jeÅ›li bÄ™dziemy czekać, aż UE uzna jakieÅ› projekty u nas za priorytetowe, to ja ciemno to wszystko widzÄ™. Bo co, jeÅ›li pewnego dnia nic u nas nie uznajÄ… za priorytetowe i warte wsparcia?
Wojtku, o wyborach pisaÅ‚em z niejakÄ… przekorÄ… – bo mam wrażenie, że w kraju raczej takie sytuacje, że pod naciskiem opinii publicznej coÅ› tam siÄ™ zmienia majÄ… miejsce zdecydowanie częściej gdy na horyzoncie majaczÄ… wybory wÅ‚aÅ›nie. Dlatego też jestem pod wrażeniem, że to zadziaÅ‚aÅ‚o w zupeÅ‚nym oderwaniu od wyborów. OczywiÅ›cie pytanie jest takie: w jakim stopniu chiÅ„scy urzÄ™dnicy i politycy zależą od wyborów a w jakim stopniu jest to tylko sztafaż (nie wiem kompletnie jak to w chinach wyglÄ…da). Druga sprawa to taka, o której sam wspomniaÅ‚eÅ›, że poszkodowani (ofiary) to klasa Å›rednia. A to wiele już wyjaÅ›nia. Studzi w każdym razie (nieco) mój entuzjazm w tej kwestii. Mam wrażenie, że gdyby zginęła taka sama liczba biedaków z północy czy zachodu to mogÅ‚oby to być potraktowane inaczej.
O projektach priorytetowych mówi siÄ™ w PL od lat. PaÅ„stwo jednak wykazuje niezmiennie dziwnÄ… sÅ‚abość. I nie ma co tutaj oglÄ…dać siÄ™ na pieniÄ…dze z UE – racja. JugosÅ‚awia powinna siÄ™ Å›nić polskim ministrom infrastruktury – kraj, który nie tak dawno przechodziÅ‚ przez piekÅ‚o wojny, kraj, którego znaczna część jest górzysta / skalista, wreszcie kraj, który nie dostaje od nikogo żadnych “funduszy strukturalnych” zdoÅ‚aÅ‚ wybudować tysiÄ…ce kilometrów autostrad. Kwestia priorytetów. Niestety u nas wiele siÄ™ mówi. Byle kawaÅ‚ek autostrady anektowany jest przez firmÄ™ X, Y czy Z, która zaczyna pobierać opÅ‚aty. A gdzie myÅ›lenie o rozwoju biznesu? Gdzie pomysÅ‚ na to, jak zachÄ™cić do inwestowania w PL (a nie u poÅ‚udniiowych sÄ…siadów czy też w Niemczech czy Francji, które nadal przyciÄ…gajÄ… o wiele wiÄ™cej inwestycji niż PL i to dziÄ™ki infrastrukturze! pomijam już kwestie tego, że w Polsce czÄ™sto sÄ… to inwestycje typu “montownia” a na zachodzie centra badawcze).
Mimo tych wszystkich wad uważam jednak, że i tak dobrze, że “Unia daje”. Bo ja bez tej “Unii” widziaÅ‚bym rzeczywistość w jeszcze ciemniejszych barwach, niestety (hm… czyżbym jak “każdy Polak” byÅ‚ notorycznym pesymistÄ…? 🙂
pytanie jaka jest Å›rednia wysokość wynagrodzenia w Chinach,bo przeliczasz wysokość odszkodowania na pl zÅ‚… u nas odkÅ‚adanie realizacji szybkiej kolei wydaje mi sie że nie wiąże siÄ™ z brakiem pieniÄ™dzy a tym że w nocy ktoÅ› zwinie ( czyt. ukradnie) trakcje 🙂 wydaje mi siÄ™ że troche przesadzili z tym ograniczeniem prÄ™dkoÅ›ci bo wystarczyÅ‚oby poprawić kontrole poruszajÄ…cych siÄ™ pociÄ…gów na danym odcinku żeby kolejny taki wypadek nie miaÅ‚ miejsca, biorÄ…c pod uwagÄ™ punktualność chiÅ„skich kolei to pasażerowie tylko na tym stracÄ… ( w sumie kolej też ) bo pisaÅ‚eÅ› o obniżkach biletów itd do tego dochodzi mniejsza przepustowość dobowa i roczne obroty spadajÄ…, a co za tym idzie czas zwrotu kosztów inwestycji wydÅ‚użajÄ… siÄ™ w czasie, chyba że liczÄ… na to że w Chinach jest dużo ludzi i tak czy inaczej bÄ™dzie dobrze 🙂
Wojtku – samo porównywanie Å›rednich wynagrodzeÅ„ niewiele nam powie, wiÄ™c napiszÄ™ tak – za te 395 tysiecy PLN w Chinach można kupić znaczenie wiÄ™cej niż w Polsce.
Co do obaw o to, że ktoś u nas miałby zwinąć tory, to ja tego nie kupuję 😉 Zabierzmy się najpierw za rozwiązanie problemu kradzieży trakcji, a potem bierzmy się za budowanie. Przyznasz, że usprawiedliwianie niemocy odpowiedzialnych za koleje w Polsce takimi wymówkami byłoby co najmniej dziwne.
ZaÅ› co do ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci wybranych pociÄ…gów w Chinach po tym wypadku – jak siÄ™ poprawiÄ… warunki (np udoskonalÄ… system sygnalizacji i wyÅ‚apiÄ… ewentualne kolejne usterki), to i może pomyÅ›lÄ… o powrocie do prÄ™koÅ›ci maksymalnych.