Wpisy Komentarze

Zapiski z Chin » Chiny » Wrażenia z jazdy ‘gaotie’ na trasie Szanghaj – Pekin

Wrażenia z jazdy ‘gaotie’ na trasie Szanghaj – Pekin

PrzejechaÅ‚em siÄ™ w koÅ„cu chiÅ„skÄ… kolejÄ… dużych prÄ™dkoÅ›ci (tutaj krótko nazywanÄ…: ‘gaotie’) na dÅ‚uższej trasie, czyli nie raptem 15 minutowÄ… trasÄ… Szanghaj – Kunshan (50km), którÄ… pokonujÄ™ dosyć czÄ™sto; a trasÄ… Szanghaj – Pekin, która to liczy sobie – jeÅ›li jeszcze Drodzy Czytelnicy pamiÄ™tacie – ponad 1300 km. Pora wiÄ™c na wrażenia z podróży 🙂

Przejazd zajÄ…Å‚ 5h i 23 minuty w jednÄ… i 5 godzin 30 minut w drugÄ… stronÄ™ (pociÄ…g wyjechaÅ‚ i przyjechaÅ‚ punktualnie – tak w jednÄ…, jak i w drugÄ… stronÄ™).

Cena w jednÄ… stronÄ™ za bilet w drugiej klasie wynosi 555 rmb (czyli ok 275 pln).

 

Stacja kolejowa Shanghai Hongqiao robi wrażenie – tak swoim ogromem (ale tym nie ma siÄ™ co zachwycać – w koÅ„cu ludzi masa, to i dworzec musi być duży). jak i rozplanowaniem. SÄ… i sklepy i restauracje i bezpÅ‚atne czyste toalety. Te toalety to taki drobny szczegół, no ale Chiny to nie Rzym czy Katowice/Kraków, gdzie wyznaje siÄ™ iż ‘pecunia non olet’).

 

Å»eby uzupeÅ‚nić obraz tego budowania sÅ‚użącego ludziom – w Szanghaju na nowo wybudowanÄ… stacjÄ™ kolejowÄ… Shanghai Hongqiao Railway Station (tak, to zaraz nieopodal lotniska Hongqiao) z której to stacji pojedziemy do Pekinu, dojechać można metrem (dwoma liniami: liniÄ… nr 2 i liniÄ… nr 10).

 

Olbrzymia poczekalnia z ‘klatkami schodowymi’ po obu stronach hali – te klatki to zejÅ›cia na perony. Wszystko sprawia wrażenie poukÅ‚adanego – tradycyjnie już na peron nie wejdzie siÄ™ bez ważnego biletu kolejowego (niby drobiazg, a jak uÅ‚atwia życie). Brak i takich ‘atrakcji’, jak oczekiwanie na peronie na spóźniony pociÄ…g tylko po to, żeby dowiedzieć siÄ™, że pociÄ…g bÄ™dzie (uff, co za szczęście), ale na innym peronie (i potem biegnij Drogi Pasażeru z bagażem).

 

Być może niektórym by tego brakowaÅ‚o, ale uwierzcie – zdecydowanie przyjemniej czeka siÄ™ na pociÄ…g w poczekalni, schodzÄ…c na peron raptem kilka minut przed przyjazdem pociÄ…gu.

 

Ok, wsiadamy do czystego pociÄ…gu, siedzenia skierowane w stronÄ™ kierunku jazdy (co dla niektórych osób jest ważne) – to taki prosty patent z umieszczeniem siedzeÅ„ obrotowych, które na ostatniej stacji w trakcie czyszczenia waqonu sÄ… przekrÄ™cane, by skierowane byÅ‚y zawsze w kierunku jazdy. W wagonie kilka ekranów/telewizorów, gdzie w trakcie jazdy można obejrzeć jakieÅ› filmy.

 Do tego wagon restauracyjny, cieszÄ…cy siÄ™ wziÄ™ciem (by nie powiedzieć oblężeniem) w trakcie chiÅ„skich pór posiÅ‚ków (czyli miedzy 11 a 12 i miÄ™dzy 17 a 19). Po poczÄ…tkowych protestach podróżnych skarżących siÄ™ na wysokie ceny zestawów obiadowych, obecnie ceny wyglÄ…dajÄ… zdecydowanie bardziej przystÄ™pnie (ja spróbowaÅ‚em zestawu za 30 rmb). Smak … No cóż, smak litoÅ›ciwie przemilczÄ™. Na pociechÄ™ zaÅ› polecam bardzo przyjemne piwo z Tybetu: Å‚agodny smak i do tego cena niemal promocyjna, bo raptem 3 rmb za puszkÄ™.

 

 

 

PodsumowujÄ…c – jak pisaÅ‚em już jakiÅ› czas temu, przy okazji uruchamiania tego poÅ‚Ä…czenia Szanghaj – Pekin, jest to ciekawa alternatywa dla poÅ‚Ä…czenia lotnicznego. Mimo dÅ‚uższego czasu samej podróży,  odpada nam obowiÄ…zek pojawienia siÄ™ z wyprzedzeniem na lotnisku. Nie ma też problemu z zabraniem wiÄ™kszego bagażu, przekraczajÄ…cego wagowo normy ustalone przez linie lotnicze (zwyczajowo 20kg). Do tego możliwość rozprostowania nóg i poczucie, że jest siÄ™ bliżej ziemi, niż na pokÅ‚adzie samolotu. Nie zapominajmy też o cenie, która jest zdecydowanie bardziej przystepna, niż cena biletu lotniczego.

 

Napisal

Od 2005 w Chinach, gdzie mieszkam, pracujÄ™, obserwujÄ™ i piszÄ™ :-)

Wpis z kategorii: Chiny · Tagi: , , , , , , ,

4 komentarze(y) do wpisu: "Wrażenia z jazdy ‘gaotie’ na trasie Szanghaj – Pekin"

  1. stas says:

    No tak może kiedyś i my doczekamy ,że kolej będzie jeździła z prędkością większą niż tempo żółwia.
    A z kalkulacji ile u nas by kosztował bilet na takiej trasie wychodzi mi kwota imponująca-mnożę bilet na trasę Katowice -Warszawa/Intercity/ razy taka odległość jak Szanghaj -Pekin.
    Toalety nasze – zwÅ‚aszcza kolejowe -pÅ‚atne europejsko sÄ… takie jakie sÄ….
    A jak wyglÄ…da w tym pociÄ…gu klasa pierwsza ??

  2. YLK says:

    Jechalem pociagiem 2 razy, za kazdym w pierwszej klasie. Pierwszy przejazd byl naprawde sympatyczny – malo ludzi, piekne krajobrazy za oknem, niezwykle uprzejma obsluga, fotele o szerokosci 2 razy wiekszej, niz w samolocie.
    Za drugim razem jechalem w niewielkim przedziale, w ktorym – oprocz 1wszej klasy – znajdowaly sie fotele klasy specjalnej – wyzszej niz 1wsza. Niestety jechalismy tylem do kierunku jazdy bez mozliwosci odwrocenia foteli; przedzial mial byc widokowy – w widokiem na plecy kierujacego pociagiem (tak, jak to jest w 1wszej klasie w Maglevie), ale maszynista byl na drugim koncu pociagu. Fotele 1wszej klasy nie mialy regulowanych oparc. Siadlem na fotelu klasy specjalnej, tu wszystko byo regulwoane, mozna bylo “siedziec” w pozycji nawet lezacej. Wszystko w skorach, miejsca mnostwo.
    KOmfort jazdy wyjatkowy, Maglev czy samolot nie umywaja sie – cisza, doskonala amortyzacja, wygoda. Darmowe napoje, snacki, takze lunch. Przejazd ponizej 5 godzin (jechalem G12, wyjezdza z Hongqiao o 8:00, dojezdza do Pekinu przed 13:00).
    Ogolnie wrazenie spore, oszczednosc czasu watpliwa, polecam kazdemu, kto chcialby przez pare godzin pobyc w swiecie przyszlosci.

  3. Wojtek says:

    Stas – no to na pytanie o pierwszÄ… klasÄ™ napisaÅ‚ już YLK, w jednej z moim wczeÅ›niejszych notek byÅ‚o też – z tego co pamiÄ™tam – zdjÄ™cie wagonu 1-szej klasy.

    YLK – to już nie Å›wiat przyszÅ‚oÅ›ci, jak można tak teraz już jeździć 😉 JeÅ›li zaÅ› chodzi o oszczÄ™dność czasu, to niewiele już pociÄ…gom brakuje, szczególnie jak weźmie siÄ™ pod uwagÄ™, że z lotniska w Pekinie czÄ™sto wylatuje siÄ™ z opóźnieniem.

  4. zhongguo says:

    W zeszÅ‚ym tygodniu moje odkrycie na trasie Wuhan – Guanzhou.

    Jest to obecnie jedna z najszybszych tras kolejowych na Å›wiecie (pociÄ…gi osiÄ…gajÄ… prÄ™dkoÅ›ci do 394 km/h). Linia ta, o dÅ‚ugoÅ›ci 968 km, Å‚aczy te dwa miasta. Wyjatkowe wrażenie sprawia dworzec kolejowy w Wuhan, dość odlegÅ‚y od centrum, potężny, bez przesady dużo wiÄ™kszy niż nasz warszawski port lotniczy “OkÄ™cie”.

    Jedyny “mankament”: na dworcach przeciÄ…gi,
    gdzie panuje zimna atmosfera, wszÄ™dzie marmurowe schody i posadzki, pieczoÅ‚owicie czyszczone przez pracowite pracownice…, ale wspaniaÅ‚a organizacja króluje na każdym kroku, Å‚Ä…cznie z kontrolÄ… bezpieczeÅ„stwa pasażerów.