Zapiski z Chin » Chiny » O niepunktualnych lotniskach w Chinach
O niepunktualnych lotniskach w Chinach
Niedawny raport jednej ze stron zajmującej się statystykami dotyczącymi wszystkiego związanego z lotami (FlightStats) pokazał, że chińskie lotniska należą do najgorszych na świecie jeśli chodzi o punktualność wylotów (ocenie poddano 35 największych na świecie lotnisk). Oczywiście mając na uwadze rozmiar tego kraju i liczbę lotów obsługiwanych każdego dnia byłoby to jeszcze jakoś do usprawiedliwienia, gdyby nie fakt, że mimo usilnych prób poprawienia tego stanu rzeczy jakoś niewiele udaje się zrobić.
MiaÅ‚em okazjÄ™ dosyć czÄ™sto latać (czas przeszÅ‚y, bo ostatnio zdecydowanie częściej korzystam z pociÄ…gów) i owszem, zdarzaÅ‚y siÄ™ loty opóźnione do godziny. Choć mam też za sobÄ… ‘przygodÄ™’ kiedy to kilka Å‚adnych lat temu spÄ™dziÅ‚em w samolocie stojÄ…cym na pasie 6 godzin. ByÅ‚ czas, żeby zjeść obiad (podano go trochÄ™ ponad godzinÄ™ po planowanym starcie), wypić piwo (po kolejnej godzinie) i jeszcze kolejne (po nastÄ™pnej godzinie). SkoÅ„czyÅ‚em czytać książkÄ™ którÄ… akurat miaÅ‚em (co za szczęście) ze sobÄ…. Po tych ‘miÅ‚o’ spÄ™dzonych 6 godzinach, kiedy to już wszystkim puszczaÅ‚y nerwy a biedne stewardessy nie wiedziaÅ‚y gdzie siÄ™ podziać, w koÅ„cu otworzono drzwi i wypuszczono nas z powrotem na lotnisko. Tego dnia już nie polecieliÅ›my. Jak jednak piszÄ™, poza tym jednym ekstremalnym przypadkiem nie miaÅ‚em wiÄ™kszych problemów. Ot, opoźnieÅ„ do godziny nawet nie liczÄ™, bo to da siÄ™ jeszcze przeżyć.
Co wiÄ™c siÄ™ robi, żeby poprawić sytuacjÄ™ na chiÅ„skich lotniskach? Po wielu różnych próbach, ktoÅ› ostatnio wpadÅ‚ na pomysÅ‚, jak rozwiÄ…zać problem bez rozwiÄ…zywania problemu 🙂 Otóż należy wymusić na samolotach punktualne odloty. Zazwyczaj bowiem wyglÄ…da tak, że samolot ma czekać na informacjÄ™ z lotniska, na które leci. JeÅ›li nie bÄ™dzie dla niego miejsca, nie ma sensu wzbijać siÄ™ w powietrze – po prostu czeka siÄ™ ze startem. Do programu wybrano 8 najwiÄ™kszych chiÅ„skich lotnisk (Pekin, Szanghaj Pudong, Szanghaj Hongqiao, Guangzhou Baiyun, Shenzhen Baoan, Chengdu Shuangliu, Xian Xianyang oraz Kunming Changshui). W sumie tych 8 lotnisk to ponad 50% wszystkich lotów w Chinach.
ChiÅ„skie lotniska – stan na koniec 2011 roku.
źródło: http://site.douban.com/129653/widget/notes/5349640/note/240566004/
Teraz lotniska te wymuszajÄ… od prywatnych lini lotniczych puktualne starty, wychodzÄ…c z zaÅ‚ożenia, że problemy innych to nie ich problemy (nie ma miejsca do lÄ…dowania na lotnisku docelowym? Nie nasz problem – skarż siÄ™ u nich a nie u nas). Efekt bÄ™dzie taki, że jeÅ›li zdarzy siÄ™ Wam krążyć nad Waszym docelowym lotniskiem, to nie dlatego, że pilot siÄ™ zgubiÅ‚, albo że podziwia widoki, ale dlatego, że robi kółka czekajÄ…c na zezwolenie na lÄ…dowanie.
Z czego wynikajÄ… te problemy z punktualnoÅ›ciÄ…? Powodów jest kilka, choć moim zdaniem jeden jest istotniejszy – otóż lotniska w Chinach sÄ… paÅ„stwowe (co samo w sobie nie jest wartoÅ›ciujÄ…ce – nie mówiÄ™, że to dobrze, albo że to źle), a co za tym idzie, niekoniecznie skupiajÄ… siÄ™ na efektywnoÅ›ci, co raczej na bezpieczeÅ„stwie (czyli może być Å›lamazarnie, byle byÅ‚o bezpiecznie).
Tym zaÅ›, którzy chcÄ… punktualnoÅ›ci, polecam chiÅ„skie koleje. Punktualne, czÄ™ste kursy, wygodne skÅ‚ady – czego chcieć wiÄ™cej. O ile oczywiÅ›cie nie zawsze i nie wszÄ™dzie można siÄ™ dostać pociagiem, to już np dla kierunku Pekin – Szanghaj polecam poważne zastanowienie siÄ™ nad transportem szynowym. Podróż trwa 5 godzin, lot samolotem 2 godziny. JeÅ›li jednak zsumować caÅ‚y czas podróży (wliczajÄ…c dojazd na lotnisko, na które trzeba też zameldować siÄ™ odrobinÄ™ wczeÅ›niej, żeby przejÅ›c stosowne kontrole), może okazać siÄ™, że pociÄ…g jest bardziej niezawodnym Å›rodkiem lokomocji.
Tym, którzy nie mieli okazji przeczytać moje wcześniejsze wpisy, polecam:
Z Pekinu do Szanghaju, czyli trochÄ™ ponad 1300 km za trochÄ™ ponad 170 PLN
oraz
Wrażenia z jazdy ‘gaotie’ na trasie Szanghaj – Pekin
—-
Zdjęcie do tego wpisu ze strony głównej pochodzi ze strony: http://www.chineendirect.com/china/weibo/3491.html
Wpis z kategorii: Chiny · Tagi: Azja, blog o Azji, blog o Chinach, China, Chiny, lotniska w Chinach, Polacy w Chinach, Polak w Chinach, Shanghai, Szanghaj, Wojciech Szymczyk, zapiski z Chin, Zapiski z Panstwa Srodka
No cóż godzinę można wytrzymać w samolocie na psie- aczkolwiek była mowa o lotach krajowych. Gorzej jeśli leci się dalej i nie wiadomo co powoduje to opóźnienie- zawsze komunikat oficjalny i tak jest mało wiarygodny.
Jeśli chodzi o formę własności- popieram państwowe z dwóch co najmniej powodów.
Pierwszy to ten wymieniony we wpisie- ślamazarny ale stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo, a nie tylko na zysk!!!
Po drugie kiedyÅ› nam wmawiano, że jak u nas wszystko bÄ™dzie prywatne to bÄ™dzie super komfort i cuda wianki…A koÅ„ jaki jest każdy widzi- tak to z tÄ… prywatnoÅ›ciÄ… i korzyÅ›ciÄ… dla przeciÄ™tnego zjadacza chleba.
Tak uzasadniano tworzenie banków prywatnych, przejmowanie kluczowych z perspektywy państwa gałęzi gospodarki i wielu jeszcze innych.
Tak skomercjalizowano szkolnictwo- powstaÅ‚y jak grzyby po deszczu pseudo wyższe uczelnie – i fajnie pÅ‚acisz kupujesz dyplom. A
stas says:
2013/08/09 at 4:24 pm
Z powodów technicznych raz jeszcze dokończony komentarz !!!
No cóż godzinę można wytrzymać w samolocie na pasie- aczkolwiek była mowa o lotach krajowych. Gorzej jeśli leci się dalej i nie wiadomo co powoduje to opóźnienie- zawsze komunikat oficjalny i tak jest mało wiarygodny.
Jeśli chodzi o formę własności- popieram państwowe z dwóch co najmniej powodów.
Pierwszy to ten wymieniony we wpisie- ślamazarny ale stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo, a nie tylko na zysk!!!
Po drugie kiedyś nam wmawiano, że jak u nas wszystko będzie prywatne to będzie super komfort i cuda wianki…A koń jaki jest każdy widzi- tak to z tą prywatnością i korzyścią dla przeciętnego zjadacza chleba.
Tak uzasadniano tworzenie banków prywatnych, przejmowanie kluczowych z perspektywy państwa gałęzi gospodarki i wielu jeszcze innych.
Tak skomercjalizowano szkolnictwo- powstały jak grzyby po deszczu pseudo wyższe uczelnie – i fajnie płacisz kupujesz dyplom. A konsekwencje tego dadzą o sobie znać .
No kolej chińska z pewnością może szokować zwłaszcza Polaka przyzwyczajonego do tego co u nas jest- ważne jest tylko czy zawsze można tam kupić bilet na każdy pociąg jeśli chce się akurat jechać.U nas wiadomo- nawet jak wagon jest na 100 osób to pasażerów zmieści się i tak więcej 🙂
W ogóle problem komunikacji- logistyki jest tam chyba dobrze przemyślany. Tak to wygląda z pobieżnych obserwacji. A jak wygląda na co dzień ???
Stas-oczywiscie pociagi tutaj nie sa z gumy, wiec jak bedzie za duzo chetnych, to trzeba bedzie po prostu kupic bilet na kolejny pociag (co np przerobilem w zeszlym tygodniu wracajac z podrozy sluzbowej do Szanghaju – na dwa najblizsze pociagi nie bylo juz miejsc, wiec zdolalem kupic dopiero na ‘za 2 godziny’).
Ogolnie jednak komunikacja jest na bardzo wysokim poziomie (porownujac to do naszych realiow), widac, ze tutaj sporo rzeczy bylo calkiem dobrze przemyslanych juz na etapie planowania i projektowania.
W Polsce, PKP kupiÅ‚o Pendolino, co znaczy wahadeÅ‚ko, czyli teoretycznie pociÄ…gi powinny siÄ™ wychylać na zakrÄ™tach – dla bezpieczeÅ„stwa. PKP jednak stwierdziÅ‚o, że na polskie warunki wystarczy Pendolino, bez pendolino, wiÄ™c te skÅ‚ady nie bÄ™dÄ… siÄ™ wychylać 🙂 Teraz polskie pendolino bÄ™dÄ… testowane, na jakimÅ› torze testowym, przez rok czy dwa, zanim zostanÄ… wÅ‚Ä…czone do ruchu. WiÄ™c pendolino, bez pendolino bÄ™dzie sobie pomykać gdzieÅ› tam na zadupiu, bo przecież producent nie testowaÅ‚ pociÄ…gów przed dopuszczeniem do ruchu i nasi super, mega wykwalifikowani testerzy muszÄ… testować, nowy sprzÄ™t w naszej super-nowoczesnej technologii testowania. Nawet gdyby dopuÅ›cić te pociÄ…gi do ruchu to i tak nie ma torów po których mogÅ‚yby jeździć, bo wiÄ™kszość torowisk albo leży odÅ‚ogiem, albo firmy udajÄ…, że je przebudowujÄ…, skÅ‚adajÄ…c w miÄ™dzyczasie wnioski o upadÅ‚ość, bo przeszarżowali w przetargach 🙂 WiÄ™c PKP, który sam jest od lat bankrutem kupuje nikomu niepotrzebne skÅ‚ady, za pieniÄ…dze podatników. TrochÄ™ to przypomina LOT, którego nikt nie chce kupić, a który jest dotowany kolejnymi miliardami z paÅ„stwowych pieniÄ™dzy, a który zakupiÅ‚ wÅ‚aÅ›nie kilka Dreamlinerów 🙂 OsobiÅ›cie proponowaÅ‚bym zaÅ‚ożenie, Powszechnego ZwiÄ…zku ZÅ‚omiarzy Polskich, którzy zobowiÄ…zaliby siÄ™ do rozebrania caÅ‚ej infrastruktury kolejowej do roku 2015 (razem z tymi Pendolino) i budżet naszego kraju odetchnÄ…Å‚by z ulgÄ…. A w formie żartu, jakiÅ› czas temu, znajoma jechaÅ‚a na podyplomówkÄ™ z Tarnowa do Krakowa, zdziwieni trochÄ™ jej spóźnieniem, spytaliÅ›my siÄ™ co siÄ™ staÅ‚o. Nic, odpowiedziaÅ‚a – jechaÅ‚am pociÄ…giem – 4h – z Tarnowa do Krakowa – caÅ‚e 80 km – tory robili. ZaproponowaÅ‚em zakupienie porzÄ…dnego roweru. Pzdr. Ziom. 🙂
Sajm – wiesz, najgorsze jest to, ze u nas tez by sie dalo budowac normalne drogi, tory. No ale mamy specow, ktorzy jak juz sie za cos biora, to az strach sie bac. I teraz najlepsze – za te zakupy i PKP i LOTu to niestety ale rachunek wystawia wkrotce nam wszystkim…
A co jazdy na trasie Tarnow – Krakow, przynajmniej czasu sporo, mozna sie przygotowac do zajec. Powinni robic w sumie sesje wyjazdowe (czy raczej ‘jazdowe’), gdzie zajecia masz w pociagu – jaka oszczednosc czasu, 2 wyklady po 2h juz bys mial zaliczone…
Hehe, dobre. No dokÅ‚adnie :)Tak z ciekawoÅ›ci. Ile trwaÅ‚aby podróż z Krakowa do GdaÅ„ska, zakÅ‚adajÄ…c, że koleje chiÅ„skie przeniesiono by do Polski? 2h? NiecaÅ‚e 2h? :)WracajÄ…c do samolotów. Fakt, jeżeli musisz pokonać takie odlegÅ‚oÅ›ci w Chinach i zakÅ‚adajÄ…c, że odprawa na lotnisku trwa swoje, odbiór bagaży trwa swoje, dojazd do i z lotniska do centrum to samo. To podróż takimi szybkimi kolejami to bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo. Czasowo pewnie wyjdzie podobnie, bo dworce, zakÅ‚adam sÄ… w centrach miast – wiÄ™c “na miejscu”. TrochÄ™ to nieskÅ‚adnie napisaÅ‚em 🙂 Pzdr. sajm
Sajm – dystans ok 560 km to jakies 2,5h (pociag G112 Shanghai – Pekin, stacja Suzhou – wlasnie tych 560km od Szanghaju). Troche lepiej niz PKP na trasie Krakow – Gdansk (prawie 9h, Fregata – bez przesiadki). Ale, ale – takie porownywanie czasow to fajna zabawa, do momentu, jak sie nie uzmyslowi, ze to jest czas, jaki moznaby wykorzystac na 150 innych rzeczy. I to jest dramat…